Modny crossfit – co warto o nim wiedzieć?

Modny crossfit – co warto o nim wiedzieć?

Crossfit – gdzie powstał i dla kogo pierwotnie był przeznaczony?

Historia crossfitu zaczęła się w kalifornijski mieście Santa Cruz w roku 1995. Miejscem, w którym crossfit się narodził nie były sale gimnastyczne, siłownie, a ni też obozy kondycyjne dla sportowców, ale zwykły przydomowy garaż. Crossfit wymyślił Greg Glassman dla siebie. Każdego dnia ćwiczył intensywnie aczkolwiek krótko wykonując serie ćwiczeń siłowych połączonych z aerobowymi i gimnastycznymi. Jego ćwiczenie spotkały się z uznaniem policji. Po kilku latach metoda ćwiczeń opracowana przez G. Glassmana stała się jednym z podstawowych etapów szkolenia przechodzonego nie tylko przez kandydatów do służby w policji, ale także w wojsku i straży pożarnej. W chwili obecnej z tego treningu korzystają także osoby, którym nie obca jest wszelka aktywność fizyczna.

Czym jest crossfit?

Crossfit jest specyficznym rodzajem treningu. W jego trakcie pracują wszystkie mięśnie. Dzięki temu trening ten:
rozwija wytrzymałość;
poprawia siłę i gibkość;
ćwiczy zwinność i szybkość;
poprawia koordynację ruchów;
wzmacnia wydolność krążeniową i oddechową organizmu;
modeluje sylwetkę;
sprzyja spalaniu tkanki tłuszczowej.
Wykonuje się go w grupie, składa się z szeregu ćwiczeń o charakterze sprawnościowym. Ćwiczenie te wykonywane są na czas, pomiędzy nimi następuje krótka przerwa na „złapanie oddechu”.

Rodzaje ćwiczeń w crossficie

Ćwiczenia są różnorodne, stąd też nie ma mowy o monotonii, jak w przypadku zajęć na siłowni. W czasie treningu można:
przeciągać linę;
biegać;
pływać;
wiosłować;
rzucać piłką lekarską;
podnosić ciężary;
robić przysiady i pompki;
Zestaw ćwiczeń może być naprawdę bardzo, bardzo różnorodny. Ważne jest, aby ćwiczenia były wykonywane poprawnie, a na każdym treningu ich zestaw był różny. Właściwy trening zawsze jest poprzedzony dość intensywną rozgrzewką, która trwa mniej więcej 15 minut. Dopiero po zakończeniu rozgrzewki, kiedy mięśnie są rozgrzane, rozluźnione i elastyczne przystępuje się do właściwego trwającego 30 minut treningu. Ta najważniejsza część treningu to WOD. Jak należy poprawnie wykonać każde z ćwiczeń zawsze pokazuje trener. Trening kończy 15 minut stretchingu, czyli ćwiczeń rozluźniających. W sumie więc na każdy trening należy zarezerwować sobie jedną godzinę wolnego czasu.

Typy ćwiczeń

Podciągnięcia na drążku, wypady, pompki, czołganie się, przysiady, martwy ciąg, wspinaczka – to najbardziej popularne ćwiczenia, które są wykonywane na treningu crossfit. Do tych, które są również popularne należą:
burpess;
box jump;
kettebels;

Pochodzenie nazw w WOD

W chwili obecnej lista ćwiczeń w WOD jest bardzo długa. Najstarsze z nich są bardzo dynamiczne i noszą kobiece imiona. Tym, które powstały później nadano imiona osób, które szczególnie zasłużyły się dla Stanów Zjednoczonych. Są wśród nich imiona żołnierzy, którzy zginęli w Afganistanie, w Iraku czy też strażaków, którzy zginęli, wykonując swoje obowiązki.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s